Ohjelma

Voit suodattaa ohjelmakartasta näkyviin sinua eniten kiinnostavat ohjelmat:
15.2.2019PääsaliKuusiPuuseppäKoivuHonkaMetsähalli
17:30-18:00Avajaiset
18:00-18:30Devilman - Kaiken se kestää, kaiken se kärsii.
Jenni Väyrynen
Hayao Miyazaki - Kuvakerronnan mestari
Johannes "Gorim" Myllyniemi
Cossipirkka
Lime
18:30-19:00
19:00-19:30Unreality: LITCosplayasun viimeistelyn ABC
Lunatar, Jatek
2.5D - jotain idolin ja animehahmon välistä
Johanna "Huilailee" Kari
19:30-20:00
20:00-20:30Nahkatöiden perusteet cosplayaajille
Elina Rimpiläinen
Isao Takahata ja lapsuuden loppu
Meri "akadora" Rajamäki
Youkait joukossamme
Kettu
20:30-21:00Onigiripaja
Sirpa "Nelfes" Kovanen, Nahvi
21:00-21:30Kiintymyksen välttely Kazuya Minekuran töissä
Mette Pesonen
Animen Rakastamisen Jatkoteoria
Marko "Lambda" Göös
21:30-22:00
22:00-22:30Perjantai-illan musavisa: Sore ga, Musavisa Deshou
Markus "Mauno" Haapanen, Perttu "Odyzz" Murto
22:30-23:00
23:00-23:30
23:30-00:00
16.2.2019PääsaliKuusiPuuseppäKoivuHonkaMetsähalli
07:00-07:30Aikaisten lintujen aamunavaus
Katariina Mäkinen
07:30-08:00
08:00-08:30
08:30-09:00
09:00-09:30
09:30-10:00
10:00-10:30
10:30-11:00
11:00-11:30Dai Sato: Animehittejä kynäilemässäHahmotyöpaja
Taru "Sagacosplay" Lepistö
11:30-12:00Eunyoung Choi - Science SARU:n toinen puolisko
Loviisa "Laorlan" Raussi, Ada "mansikka" Aaltonen
Re:Zero ja otakun sielunmaisema
Pekka "Rashkul" Myller
12:00-12:30
12:30-13:00
13:00-13:30Free! Dive Into Future – Kolmas kerta toden sanoo?
Aino "airinpie" Tegelman
Klassikkomangasta moderniksi animeksi – Devilman ja Banana Fish
Maija "maipon" Lehtola
Kaaoscosplay
Jalle "Jallematsu" Aartolahti, Jasmine "Sukkapuikko" Aartolahti, Sini "Nominomps" Haakana, Inka "Teepurkki" Harilainen
Desudeitti
Harri, Tiia
13:30-14:00
14:00-14:30
14:30-15:00Leiki kiltisti – Gegege no Kitarou 2018
Nita Lohi
Mielenterveyden käsittely Mahoutsukai no Yomessa
Tuomas "Tube" Ruuhijärvi
15:00-15:30
15:30-16:00Harrastuksena keräilynuket -keskustelupiiri
Jussi Parkkinen, Myrsky Niemeläinen, Oona
16:00-16:30Johatsu - Äärimmäiselle Tielle Haihtuneet
Mika Ketu
Bankruptcies of animation studios (In English)
Ville "Hako-san" Sirviö
16:30-17:00
17:00-17:30
17:30-18:00CosplaykisaMaskuliinisuuskuva animessa
Mette
Coniahdistelu ja mitä sille voidaan tehdä
Jussi "niidel" Kari
AMV-keskustelupiiri
Sanna "Sawnah" Nousiainen
18:00-18:30Eläytymispelit
Pilar "Hunajamansikka" Rautiainen, Miikka Salo
18:30-19:00
19:00-19:30Steins;Gate 0 - Kosto nörteille
Mikko "Lmmz" Lammi
Hahmokuvaus ja ihmisyys 3-gatsu no Lionissa
Valtteri "Tounis" Strömsholm, Tuomas "Haider" Hiden
19:30-20:00
20:00-20:30
20:30-21:00Juoni fantasiahentaissa - myytti vai mahdollisuus?
Sisko "sieppeli" Turunen
Mitä he oikein tekevät? - Katsaus Japanin nettialakulttuureihin
Tomi "TCE" Laurinen, Benjamin "wheelofrally" Altin
21:00-21:30
21:30-22:00
22:00-22:30Animevisa - Viittacization
Johanna "Huilailee" Kari, Heidi "Hoothoot" Päivinen
22:30-23:00
23:00-23:30
23:30-00:00
17.2.2019PääsaliKuusiPuuseppäKoivuHonkaMetsähalli
10:30-11:00Ideasta esitykseksi - Cosplay-esityksen rakentaminen
Riikka "Fukka" Hietala
2.5D-teatteri - Animenäytelmät
Mei, Evy
Free! Dive to the Future -keskustelupiiri
Reta, Nani
11:00-11:30AMV-kisa
Jonna "Zenexi" Vähäkainu
11:30-12:00
12:00-12:30Tunteellisen Järkevästi Romantiikasta animessa
Sampo "AnimeRotta" Riihimäki
What is "canon" these days? (In English)
Wataru "walterinsect" Yamazaki
12:30-13:00Type-Moon -keskustelupiiriAnime-Alias
Maaret "Arana" Stepanoff, Petteri "Tsubasa" Uusitalo
13:00-13:30
13:30-14:0010 vuotta K-Onin jälkeen
Oskari "vaginabones" Tuure
Dai Saton nimikirjoitustilaisuus
14:00-14:30
14:30-15:00
15:00-15:30Tarinankerronta shounen-sarjoissa
Treyen
Rance.
Lauri Niemi
15:30-16:00
16:00-16:30
16:30-17:00Päättäjäiset
17:00-17:30

Avajaiset

-

Cossipirkka

Tule kuulemaan ja jakamaan vinkkejä ja niksejä cossien tekoon liittyen. Jaetaan yhdessä parhaat keinot ja jos on jokin ongelma mitä et keksi voit tulla porukalla ihmettelemään, jos joku toinen osaa vastata paremmin. Toimii myös cossaajien vertaistukena. Mukaan voi liittyä missä kohtaa vain ohjelmaa!

Devilman - Kaiken se kestää, kaiken se kärsii.

Go Nagain Devilman on tunnettu klassikko, josta on vuosien varrella ehditty tehdä useampi tulkinta ja adaptaatio. Tämä väkivaltaa ja erotiikkaa pursuava kauhumanga kertoo ihmiskunnan epätoivoisesta taistelusta demoneja vastaan, jossa kukaan ei selviä kyynelittä. Maailmanlopun ja tragedian elementit ovat ilmassa. Mutta mitä kaikkea tragedia pitää sisällään, mitkä tekijät määrittävät sen? Miten esimerkiksi Devilmanin hahmot tuottavat tragedian elementtejä? Entä miten länsimaisen kirjallisuuden perintö on läsnä tarinankerronnassa? Liittyykö Aristoteles jotenkin tähän kaikkeen? Luento pyrkii vastaamaan näihin kysymyksiin. Tule siis purkamaan Devilman-sarjan rakenteita ja selvittämään mikä juuri tekee sarjasta tragedian!

Hayao Miyazaki - Kuvakerronnan mestari

Miyazaki on nyky-Japanin tunnetuin elävä elokuvaohjaaja. Miehen kova työetiikka ja halu parantaa teostaan ovat johtaneet monenlaisiin konflikteihin alaisten ja kollegoiden kanssa. Miyazakin töitä on kehuttu luovan ohjauksen, rikkaan kuvakerronnan ja kauniiden visuaalisen ilmeen vuoksi, mistä johtuen ohjaaja on toiminut innoittajana monelle ohjaajalle juuri kuvakerronnan mestarina. Miten Miyzaki itse sitten toteuttaa tätä elokuvan kultaisena sääntönä pidettyä "Show, don't tell" -periaatetta? Mitä on piilotettu kuvien taakse? Tällä luennolla pyritään esimerkkien avulla paneutumaan tähän näkökulmaan Miyzakin töissä.

2.5D - jotain idolin ja animehahmon välistä

Hyvä seiyuu ei ole pelkästään ääninäyttelijä, vaan hän osaa laulaa, mielellään myös soittaa ja juontaa radio-ohjelman, ja tietysti esiintyä edukseen valokuvissa. Usea tuoteperhe on karannut piirretyn ulkoasunsa raameista ja ottanut seiyuut osaksi markkinointikoneistoaan. Konsertit ja photobookit tuovat mieleen tavalliset idoliryhmät. Nykyisessä hahmokulttuurissa hahmot ovat tärkeämpiä kuin sarjat; 2.5D-kulttuurissa söpö ääninäyttelijä on osa hahmoaan tai jopa sen inspiraatio. Miten tässä näin kävi ja mihin tämä johtaa? Missä hahmo loppuu ja ihminen alkaa?

Cosplayasun viimeistelyn ABC

Oletko joskus saapunut coniin ja huomannut peruukkisi piikkien lannistuneen tai armorisi maalin rapisseen pukuhuoneen lattialle? Ehkä asusi on kasassa, mutta kaipaa sitä viimeistä silausta viemään sen seuraavalle tasolle? Luennolla käymme läpi cosplayasun tekemisen ansakuoppia ja jaamme vinkkejä asun paranteluun sekä yksityiskohtien hiomiseen. Luento sopii kaikentasoisille cosplayharrastajille sekä harrastuksesta kiinnostuneille.

Unreality: LIT

Tänä talvena kaukaa idästä kiemurtelee lyhtyjen valaisema leveä polku. Sitä pitkin japanilaisten animaatioiden värikäs kulkue on jo matkalla Pohjolaan! Pimeimmän vuodenajan häikäisevin konsertti on tulossa! Unreality on tammikuussa 2014 perustettu sekakuoro, joka on Suomen ensimmäisenä kuorona omistautunut laulamaan vain elokuva-, tv-sarja-, peli- ja animaatiomusiikkia. Uniikit, itse sovitetut kappaleet ja oranssinhehkuinen lohikäärme ovat tämän 40-henkisen laulajaporukan tunnusmerkkejä. Unreality esiintyy vuosittain tuhansia kävijöitä vetävissä coneissa, järjestää omia konsertteja sekä keikkailee pienryhmä Nanorealityn voimin. Kuoron taiteellisena johtajana toimii Jari Koivistoinen.

Youkait joukossamme

Ilta lähestyy, ja Desuconin coniväki viettää iltaansa mitä parhaimmissa merkeissä. Kaikilla on kivaa, eikä kukaan osaa aavistaa, että väen joukossa liikkuisi jokin. Jokin, joka haluaa järkyttää coniväen sisäistä rauhaa. Yksi toisensa jälkeen väkeä alkaa kadota. Hysteria alkaa vallita conittajien keskuudessa. Kuka on seuraava? Kuka on tämän takana? Oletko juuri Sinä se, joka saa manattua ilkeät yokait pois keskuudestamme? Vai oletko sittenkin se yokai, joka rikkoo koko coniväen rauhan? Tule siis mukaan ratkomaan yokai-ongelmaamme! Peli toimii Ihmissuden tavoin. Peliin ei ole ennakkoilmoittautumista, mutta ota huomioon että paikkoja on rajattu määrä. Pelikierroksia kaksi, parhaimmassa tapauksessa kolme, pelaajia mahtuu 15-20 per kierros.

Nahkatöiden perusteet cosplayaajille

Milloin cosplay-puvussa kannattaa keinonahan sijaan käyttää aitoa nahkaa? Onko nahan työstäminen vaikeaa ja kamalan kallista? Luennolla käydään läpi nahkatöiden perusteita cosplayn näkökulmasta: mistä nahan kanssa työskenteleminen kannattaa aloittaa, miten nahkaa käsitellään, ja millä tavalla se loppujen lopuksi eroaa keinonahoista.

Isao Takahata ja lapsuuden loppu

Tänä vuonna kuollut Ghiblin rakastettu ohjaaja Isao Takahata on parhaiten tunnettu elokuvastaan Tulikärpästen hauta. Sekä siinä että muissa Takahatan mestariteoksissa yhtenä pääteemoista on siirtymä lapsuudesta aikuisuuteen. Elokuvissa kuten Prinsessa Kaguya ja Eilisen kuiskaus Takahata luo nostalgian tuntua taitavilla ohjausratkaisuillaan sekä hienovaraisella tarinankerronnalla. Takahatan teoksissa miljööt vaihtelevat rauhallisesta arjen kuvauksesta sodan kauhuihin ja sieltä aina yliluonnollisiin unenomaisiin satuihin. Nostalgia ja lapsuuden loppu sekä vahvat ja uskottavat nuoret naishahmot ovat hänen vakioteemojaan. Tervetuloa kuuntelemaan Isao Takahatan lahjoista anime-elokuvien maailmalle!

Onigiripaja

Onigiri on suosittu riisistä tehty välipala, joka vilahtaa tuon tuosta myös animessa. Nyt voit oppia tekemään onigireja itse! Pajassa valmistetaan yhdessä erilaisia täytteitä ja furikake-maustesekoitusta, minkä jälkeen osallistujat saavat tehdä itselleen mieluisia onigireja. Lopuksi onigirit tietysti syödään teen ja jutustelun lomassa. Materiaalimaksu on 5 euroa, ota mukaan tasaraha. Mukaan mahtuu 15 osallistujaa. Työpajaan on ennakkoilmoittautuminen infossa. Emme suosittele osallistumista työpajaan, jos olet allerginen kalalle tai seesaminsiemenille.

Kiintymyksen välttely Kazuya Minekuran töissä

Sanzo, Kubota ja Stork. Näitä kolmea miestä kolmesta eri Minekuran teoksesta yhdistää mangakan tyypillisen piirrosjäljen lisäksi tapa pyrkiä välttämään kiintymystä muihin hahmoihin. Kukin hahmo käsittelee tätä elementtiä hieman eri tavoin ja erilliasista syistä. Miksi on joskus helpompaa olla välittämättä ja voiko kiintymystä vältellä loputtomiin? Ja miksi käyttää tällaist elementtiä toistuvana teemana? Sisältää jounipaljastuksia sarjoista Saiyuki ja Wild Adapter sekä one shot -mangasta Stigma.

Animen Rakastamisen Jatkoteoria

Animeharrastajien keskuudessa on noussut pinnalle vuosien saatossa monenlaisia mörköjä joista emme tunnu osaavan päästää irti, kuten Sword Art Onlinen vihaaminen, MAL palkeilla päteminen, ja CGI piirretyille kauhisteleminen! Keskusteluissa ilmenee enemmän nykyään kylmää laskelmallista arvostelua, ja fiilistely on vaipumassa unholaan kun vaadimme animeltamme aina enemmän ja enemmän, emmekä suostu tyytymään siihen mitä meille on tarjolla! Tässä ohjelmassa murramme myyttejä animeharrastajuuden vaatimuksista, kun tulen kertomaan teille että animea kuuluu fiilistellä, ihannoida ja rakastaa! Ohjelma toimii henkisenä jatkajana vuoden 2012 Desucon Frostbiten ohjelmalle "Animen rakastamisen teoria".

Perjantai-illan musavisa: Sore ga, Musavisa Deshou

Tule paikalle perjantai-illan perinteikkääseen animemusavisaan! Kihise ja tuijota kavereitasi merkitsevästi kun et keksi sitä yhtä sarjaa, jonka ihan varmasti katsoit vastikään. Visassa on 1–4 hengen tiimit, arvaile yksin tai joukolla, ei ennakkoilmoittautumista!

Aikaisten lintujen aamunavaus

Aikaisten lintujen aamunavaus pidetään jälleen! Paikalle tuodaan tuttuun tapaan mangaa, erilaisia pelejä ja askarreltavaa, jokaiselle jotakin. Myös omien pelien tai mangan tuonti on toki sallittu ja paikalle voi tulla silloin kun itselle parhaiten sopii, yksin tai kaverin kanssa. Myös vain juttuseuraa kaipaavat ovat tervetulleita hengaamaan kanssamme!

Dai Sato: Animehittejä kynäilemässä

Käsikirjoittaja Dai Sato tunnetaan muun muassa Cowboy Bebopista, Eureka Sevenistä ja Mysterious Jokerista. Tule kuulemaan, miten tarinan rakenne, hahmojen välinen dialogi, takaumat ja treenimontaasit syntyvät!

Hahmotyöpaja

It´s here again! Ohjelman tarkoituksena on löytää hahmo itsestään, jotta sen voi viedä mukanaan lavalle tai photoshoottiin. Ohjelma on työpaja, jossa liikkuen etsitään miten omaa kroppaa voi käyttää työkaluna ja miten ilmaista erilaisia tunteita tai hetkiä sen kautta. Tällä kertaa keskitytään enemmän photoshootteihin ja kuinka kuvissa paikallaan ollessa tuoda esille hahmoaan. Tarkastellaan miten erilaisilla poseerauksilla voi saada dynamiikkaa kuviin. Pohdimme myös kuvakulmia ja mitä tulisi pohtia kuvia ottaessa. Liikumme hieman, joten kaikista rajoitteisimmat asut eivät tähän sovellu.

Eunyoung Choi - Science SARU:n toinen puolisko

Animaatiostudio Science SARU perustettiin vuonna 2013 ja sen tunnetuimpiin teoksiin kuuluvat mm. hiljattain ilmestynyt Devilman Crybaby -televisiosarja sekä Tatsunoko Productionin kanssa yhteistyöllä luotu Ping Pong the Animation. Studion ansioista puhuttaessa keskitytään usein ohjaaja Masaaki Yuasan villiin visuaaliseen tyyliin ja saavutuksiin, mutta Science SARU:n toinen perustaja, Eunyoung Choi, jää parrasvalojen ulkopuolelle. Luennolla perehdymme siihen, millaisia piirteitä Choin omaleimaiseen tyyliin kuuluu ja millainen on se kädenjälki, jota voidaan nähdä hänen projekteissaan niin Science SARU:lla kuin sen ulkopuolella.

Re:Zero ja otakun sielunmaisema

Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu on niitä animesarjoja, joissa päähenkilön hahmokehitys on keskeisessä roolissa. Ohjelmassa tarkastellaan pintaa syvemmältä millaisen haasteiden kautta Natsuki Subaru ylittää itsensä ja mitä tällä kehityksellä sarja haluaa katsojalleen sanoa. Millaisen stereotyyppisen kuvan Subarun hahmo piirtää huoneeseensa linnoittautuneesta otakusta? Toisaalta mitä sarja tekee päähenkilönsä kohdalla toisin kuin useimmat animet ja mikä tekee hahmosta jopa uskottavan myöhäisteini-ikäisen antisankarin, muita keskeisiä hahmoja unohtamatta. Ohjelmassa on runsaasti spoilereita.

Desudeitti

Etsitkö conista samanhenkistä juttuseuraa, uusia tuttavuuksia tai sielunkumppania? Tervetuloa hyvän mielen speed dating -ohjelmaan, Desudeittiin! Pääset tapaamaan uusia ihmisiä aina viisi minuuttia kerrallaan. Tule sellaisena kuin olet, mukaan ei tarvita kuin ennakkoluuloton asenne ja iloinen mieli! Ohjelmaan on ennakkoilmoittautuminen netissä. Tarjolla heteronormatiivinen- ja sateenkaarideitti. Lämpimästi tervetuloa!

Kaaoscosplay

Tervetuloa työpajaan tekemään valikoimasta monenmoisia materiaaleja itsellesi uutta cossia tai proppia, pehmolelua tai vaikka vain askartelemaan! Myös cosplaypukusi korjaus onnistuu täällä. Pajamaksu 3€. Welcome to workshop with collection of different materials to make yourself new cosplay or prop, plushie or just do crafts! You can also fix your cosplay here. Workshop fee 3€.

Free! Dive Into Future – Kolmas kerta toden sanoo?

Go for the gold in the 2020 olympics! Kahden kauden ja neljän elokuvan jälkeen Kyoanin uintipojat ovat vaihtaneet merenrantakylän raitit Tokion treenihalleihin, mutta alakoulutraumat eivät lopu koskaan. Tällä luennolla sukelletaan takaisin altaan syvään päähän ja revitään auki paitsi Free!:n kolmannen kauden tapahtumia ja juonenkuljetusta, myös sitä edeltävien elokuvien vaikutusta tuoteperheen nykytilaan: Miten tarinan painopiste on vuosien saatossa muuttunut? Millaisia ratkaisuja elokuvien sitominen sarjaan on vaatinut? Missä Dive Into Future onnistui, ja missä vedettiin hanuri edellä ulapalle? Luvassa jälleen rakastavan kriittistä avautumista koko sarjan kattavalla spoilerivaroituksella.

Klassikkomangasta moderniksi animeksi – Devilman ja Banana Fish

Moni rakastettu klassikkomanga on viime vuosina saanut päivitetyn animeversion, jossa tapahtumat on siirretty nykypäivään. Vuosikymmenien takaisen tarinan tuominen aidosti 2010-luvulle vaatii kuitenkin paljon enemmän kuin uudet hahmodesignit tai faksin vaihtamisen iPhoneen. Luennolla keskitytään pohtimaan nykyaikaistamisen keinoja ja niiden vaikutuksia tarinaan animesarjoissa Devilman Crybaby ja Banana Fish. Millaisista palikoista onnistunut modernisointi muodostuu? Millaisin keinoin tarinan teemat, visuaalit ja kerrontatyyli päivittyvät nykypäivään? Mitä eri aikoina tehdyt versiot samasta tarinasta kertovat kustakin aikakaudesta? Entä voiko modernisoinnista olla joskus enemmän haittaa kuin hyötyä? Ohjelma sisältää spoilereita.

Leiki kiltisti – Gegege no Kitarou 2018

Mangakalegenda Mizuki Shigeru kritisoi teoksissaan runsaasti maailman menoa, mutta hänen tunnetuin tuotoksensa, Gegege no Kitarou, ei moiseen juuri paneudu. Keväällä 2018 alkanut uusi animesovitus on maustanut Kitaroun seikkailuja aimo annoksella yhteiskuntakritiikkiä. Luennolla tarkastellaan, mitkä alkuperäistarinat ovat päätyneet sarjaan, mikä niissä on muuttunut ja mitä yhteiskunnallista uudella Kitaroulla on sanottavana. #leikikiltisti

Mielenterveyden käsittely Mahoutsukai no Yomessa

Chise Hatorin elämä saa uuden käänteen, kun tämä päätyy Elias Ainsworthin ostamaksi. Chise tuntee ensimmäistä kertaa ikinä kuuluvansa minnekään, mutta menneisyyden ongelmat kummittelevat yhä. Miten mielenterveyden ongelmat näkyvät Chisen toiminnassa, ja millaisia vaikutuksia tarinalle tuo se, että päähahmolta puuttuu halu elää? Luento paneutuu Kore Yamazakin tapaan päästää lukijat ja katsojat hahmojensa pään sisälle.

Harrastuksena keräilynuket -keskustelupiiri

Oletko paatunut nukkeilija henkeen ja vereen? Ovatko nukkesi sinulle täysverisiä perheenjäseniä? Tai oletko muuten vain kiinnostunut tästä mystisestä harrastuksesta, joka monipuolisuudellaan vie kaiken vapaa-aikasi ja rahasi? Tervetuloa keskustelemaan nukkeilun jalosta aatteesta ja ihailemaan muiden nukkeja. Kaikki nukkeilijat ja nukkeilumieliset tervetuloa!

Johatsu - Äärimmäiselle Tielle Haihtuneet

Japanissa tapahtuu vuosittain noin 100 000 omaehtoista katoamista. Ankarassa yhteiskunnassa syitä on loputtomasti, mutta monia yhdistää tahto aloittaa alusta. 90-luvun talouskuplan puhjettua katoamisten ympärille rakentui kokonainen bisnes, jossa "Yömuuttajat" auttoivat jopa kokonaisia perheitä pyyhkimään elämän pölyt yhdessä yössä. Pohdimme tosielämän ja fiktion tarinoiden kautta syitä miksi katoamisia tapahtuu, miksi se on Japanissa hyvin helppoa ja mihin nämä ihmiset lopulta päätyvät.

Bankruptcies of animation studios (In English)

During recent years, a number of Japanese animation studios have gone bankrupt. These studios include well established names like Manglobe and Studio Fantasia, but the list doesn't stop there. Why did this happen and does this mean that the whole anime industry is in trouble? In this lecture, I attempt to answer these questions and also explain how funding works in anime industry in general.

AMV-keskustelupiiri

Animemusiikkivideot herättävät jälleen keskustelua. AMV-keskustelupiiri on tarkoitettu sekä AMV-yhteisön aktiiveille, että hieman ulkopuolisillekin sivustakatsojille. Aiheessa keskitymme Suomen AMV-kilpailujen käytäntöihin, tarkemmin AMV.fi tuomiin kehityksiin ja uutuuksiin kuten AMV-teemat. Mukaan tarvitset vain tietämyksesi, mielipiteesi ja mielenkiintosi. Keskustelun tulee olla asiallista. Keskustelupiiriin ei ole ennakkoilmoittautumista.

Maskuliinisuuskuva animessa

Mistä on animen miehet tehty etanoista, sammakoista, koiranhännän tupsukoista tai sitten ei. Luento pureutuu pohdiskelemaan millaisia mieshahmoja animesta löytyy ja ennen kaikkea miten sarjan katsojat ja sen tekijät vaikuttavat hahmojen kuvaukseen. Entä mikä on tilanne nyt, ja miten tähän ollaan päädytty?

Cosplaykisa

-

Coniahdistelu ja mitä sille voidaan tehdä

Coniahdistelusta puhutaan aina toisinaan, mutta mitä se oikeastaan on? Kuten "vihapuhe", coniahdistelu on terminä epätarkka eikä anna kovin tarkkaa kuvaa siitä, mitä eri tekotapoja Suomen laki tuntee ja mikä kaikki on lainvastaista tai rikollista. Mitä tehdä, jos kohtaat coniahdistelua jossain sen eri muodoissa? Mikä on paras tapa stalkkereiden karkotukseen? Kuinka hoidat ahdistelijalle conibannit valoa nopeammin? Ota vinkit talteen ja ole entistä vahvempi.

Eläytymispelit

“Ihmissusia kylässämme? Ei minun vartiovuorollani!” Kaipaatko pientä irtaantumista conin vilinästä? Haluatko tavata uusia ihmisiä? Tervetuloa pelaamaan ja kokeilemaan helppoja ja kevyitä lautapelejä yksin tai yhdessä kaverien kanssa pelipisteellemme! Ennen jokaista peliä pisteen vetäjät kertaavat säännöt sekä pelauttavat mielellään pelejä kävijöille! Pisteellä on lautapelejä, joissa pääset eläytymään esimerkiksi ihmissudeksi, kapinalliseksi, vakoojaksi tai vaikka rakkaaksi johtajaksi. Eläytymispelipisteellämme sinun on mahdollista pelata muun muassa: Ultimate Werewolfia, Dear Leaderia, Spyfallia, Secret Hitleriä ja monia muita pelejä.

Hahmokuvaus ja ihmisyys 3-gatsu no Lionissa

3-gatsu no Lion eli March Comes in Like a Lion on mielestämme yksi parhaita animesarjoja koskaan. Tällä luennolla analysoidaan sen hahmosisältöä pohtien, miten sarjalla riittää ymmärrystä kaikenlaisille elämäntilanteille, kohtaloille ja persoonille. Tulkitaan, miten sarja herättää hahmonsa eloon empatian kautta. Luento on suunnattu sarjan nähneille ja perustuu nimenomaan sarjan animesovitukseen.

Steins;Gate 0 - Kosto nörteille

Vuonna 2009 ilmestynyt Steins;Gate -visual novel ja siitä 2011 tehty animesovitus oli iso hitti otakupiireissä. Akihabaran ympäristössä pyörivä scifisarja repi juonielementtejä obskuureista Internet-ilmiöistä ja yhdisteli niitä luovasti salaliittoteorioihin ja otakukultuuriin. Vuonna 2015 ilmestynyt kauan jatko-osa "Zero" ja sen tuore animesovitus koettavat jatkaa tutulla kaavalla, mutta purevatko samat kikat enää uusiin katsojiin? Luennolla pohditaan paitsi jatko-osan toimivuutta suhtessa alkuperäisteokseen, myös sarjan kuvaaman tekoälyn ja muun teknologian realistisuutta. Saattaa sisältää aikalinjoilla hyppimistä!

Mitä he oikein tekevät? - Katsaus Japanin nettialakulttuureihin

Mitä saarivaltion nettialakulttuureissa oikeastaan tapahtuu? Millaisia erikoisuuksia paikallisesta nettikanssakäymisestä löytyy niin sanotun ruohon kasvattamisen lisäksi? Entä mikä ihme yhdistää pieleen menneitä Touhou-puhedraamoja ja sarjaa japanilaisia homopornovideoita? Miksi juuri niistä muodostui yhdessä yksi nyky-Japanin suurimmista, moniulotteisimmista ja arveluttavimmista netti-ilmiöistä? Kiipesimme kielimuurin yli ja jätimme terveen järjen sen juurelle matkallamme valottamaan näitä Japanin nettialakulttuurin lännelle vieraampia puolia. Tulette näkemään, että Gachimuchi ja Yaranaika olivat itse asiassa hyvinkin edustavia vientituotteita, kun teemme muun muassa länsimaiden mahdollisesti ensimmäisen katsauksen aiheeseen Inmu & Cookie☆. Lienee myöskin hyvä tehdä selväksi, että vaikka osa materiaalista perustuu homopornoon, pääpaino on kuitenkin ihan muualla kuin itse pornoaspektissa, ja esitämmekin korkeintaan joitain asianmukaisesti sensuroituja kohtauksia.

Juoni fantasiahentaissa - myytti vai mahdollisuus?

Ikusa Otome Valkyrien urheita naissotureita, Kuroinun vahvoja suippokorvaisia haltijajohtajia, taikavoimia ja välillä jopa pehmeä sänky. Fantasiahentai ainakin näyttää hyvältä, mutta mitä genre oikeastaan pitää sisällään? Tällä luennolla tarkastelemme miten hentaissa juoni muodostuu ja muuttuu, kun sarja adaptoidaan animoituun muotoon. Tutustumme eri fantasiasarjojen kautta juonen rooliin hentaissa ja kysymme, välittävätkö sarjan tekijät lopulta tarinasta ollenkaan vai jääkö tärkeämmäksi rintojen pomppuanimaatio.

Animevisa - Viittacization

Kävelin Desucon Frostbiten lauantaina animevisaan mittelemään animetietämykselläni kuin suosikkisarjani ylivoimainen sankari mutta kahden vastauksen tekniikkani ei toiminutkaan kun ohjelmanpitäjät olivat demonilordi ja limaölli sekä tiesivät kaiken animesta enkä siksi voinut edes tehdä vaikutusta työkaveriini joka oikeasti onkin lapsuudenystäväni ja pikkusiskoni

Free! Dive to the Future -keskustelupiiri

Free!-urheiluanimesarjan kesällä 2018 ilmestynyt kolmas kausi jakoi mielipiteitä katsojiensa keskuudessa. Tule mukaan puimaan tuotantokautta onnistumisineen ja heikkouksineen ja pohtimaan, mitä uimapoikien tulevaisuudessa kenties siintää. Ohjelma sisältää luonnollisesti juonipaljastuksia.

Ideasta esitykseksi - Cosplay-esityksen rakentaminen

Luennolla syvennytään siihen, miten cosplay-esitys muutetaan idean raakileesta kokonaiseksi ja toimivaksi esitykseksi, pohditaan sitä kuinka esitykseen saisi enemmän syvyyttä ja tunnetta sekä tutkaillaan hieman cosplay-esiintymisen kompastuskiviä. Pilkun viilaus kunniaan! Nyt syynätään läpi juonikaaret, dramaturgia ja lähdeuskollisuus. Ohjelma keskittyy cosplay-esityksen suunnitteluun ja luomiseen. Ei niinkään lavaesiintymiseen.

2.5D-teatteri - Animenäytelmät

Stage play -näytelmät ja musikaalit, jotka pohjautuvat johonkin animeen, mangaan tai peliin, ovat yleistyneet viime vuosina. Vaikka näytelmät eivät ole uusi juttu, tämä 2.5D-teatteriksi kutsuttava konsepti on tullut entistä suositummaksi selkeästi vasta tällä vuosikymmenellä. Mistä suosio alkoi? Miten teatteri on kehittynyt vuosien varrella? Mikä 2.5D:ssä kiehtoo? Staget on tehty hyvin pitkälti japanilaisilta japanilaisille, siksi haluammekin kertoa, miten myös täältä maailman toiselta puolen voimme nauttia animeteatterista!

AMV-kisa

Kilpailussa nähdään esikarsinnan läpäisseet videot. Kilpailun aikana yleisö pääsee äänestämään omaa suosikkiaan. Ohjelma saattaa sisältää nopeasti vaihtuvia kuvia tai vilkkua valoja. Kilpailu järjestetään yhteistyössa AMV.fi kanssa.

Tunteellisen Järkevästi Romantiikasta animessa

Tervetuloa kuuntelemaan persoonallista monologia animen ja romantiikan yhteiselon sujuvuudesta. Luennolla pureudutaan erilaisten animeiden ytimiin ja riepotellaan romantiikan syyt päivänvaloon. Asevarastona on matkalla mukana lihanuija, jolla koulitaan romantiikan pintakerros: Miten romantiikka näkyy konkreettisesti tapahtumista? Kuinka romanttinen tarina rakentuu? Minkälaiset hahmot esiintyvät romanttisissa sarjoissa? Sotkua aiheuttaneen operaation jälkeen leikkausveitsellä irrotamme pedon sisuksista todelliset aarteet: Romantiikan merkityksen sekä tarkoituksen. Luennon selkäranka rakentuu objektiivisuudesta, mutta romantiikan ytimen kulminoimiseksi kuulijaa yritetään myös tyrmätä raakaa tunnetta sisältävällä lihasvoimalla.

What is "canon" these days? (In English)

When one looks at online mentions of Japanese pop culture, one cannot ignore the fan-created materials based on the “canon” source material. Fanart floods social media, AMVs fill YouTube, and most importantly, you’ll encounter vast collection of doujinshi coming out every half year. But why? What drives fans to create such fanfics? In this lecture, the aim is to give some context to “doujinshi” and the world of “derivative works" (niji sosaku) in Japan. This also focuses on the look into “canons” that allowed for larger fan-created content, as well as recent boom in such content.

Anime-Alias

Tule pelaamaan animeteemaista sanaselityspeliä Desuconin selitysturnaukseen. Selitettäväksi pääsevät niin sarjat ja hahmot kuin piirretyistä tutut tropeet ja paikatkin. Selitettävä termistö keskittyy tunnettuihin ja laajasti keskusteltuihin teoksiin, ja pelistä saa eniten irti peruslaajalla anime- ja/tai mangasivistyksellä. Pelaajapaikkoja on 12, ja niihin tulee ennakkoilmoittautua. Paikalle saa kuitenkin ilmoittamattakin tupsahtaa yleisöksi arvailemaan selitettäviä termejä mielessään.

Type-Moon -keskustelupiiri

Fate/Apocrypha- ja Fate/Extra Last Encore-animeversiot ovat tulleet ja menneet, ja Fate/Extella Link saapuu kesällä myös länsimaihin. Grand Order jatkaa vieläkin porskuttamistaan, mutta kuinka kauan? Ja saammeko koskaan Tsukihime-remakea? Keskustelupiiri on juuri sinulle, joka haluat keskustella Type-Moonin tuoteperheen tuotoksista. Ei ennakkoilmoittautumista, keskustelupiiriin voi liittyä vapaasti milloin vain ja sieltä saa myös lähteä vapaasti oman aikataulun mukaan. Piirissä tulee olemaan spoilereita, mutta osallistujien tuntemus pyritään ottamaan huomioon.

10 vuotta K-Onin jälkeen

K-Onin animesovituksen julkaisusta tulee keväällä täyteen kymmenen vuotta. Suursuosion saavuttanut moderni klassikkosarja on kuluneen vuosikymmenen aikana vaikuttanut lähtemättömällä tavalla japanilaisiin söpötyttöpiirrettyihin ja niihin liittyviin oheisharrastuksiin. Luennolla pohditaan K-Onin merkitystä nykypäivän moe-animelle ja mietitään, miten sarja on kestänyt ajan hammasta.

Dai Saton nimikirjoitustilaisuus

Kunniavieras Dai Sato jakaa nimikirjoituksia.

Tarinankerronta shounen-sarjoissa

Genren yhtäläisyyksistä huolimatta shounen-sarjat kuljettavat tarinoitaan eteenpäin monin eri tavoin. Millaisia nämä tarinankerronnan keinot ovat ja miten ne toimivat? Sarja voi ottaa käyttöönsä hahmokeskeisen tai juonikeskeisen lähestymistavan. On aika rikkoa shounen tarinankerronnan perusosiin ja katsoa, miten niistä rakentuvat tunteenkuvaus, motivaatiot, taistelut, hahmojen kehitys ja kasvu, sekä draamankaari. Tieteen nimissä vastakkain tässä vertailussa asettuvat iäkäs shounenin kuningas One Piece ja uudempi suosiota kerännyt My Hero Academia.

Rance.

Lähes kolmekymmentä vuotta herrasmiesten keskuudessa suurta suosiota nauttinut Alicesoftin roolipelisarja Rance tuli päätökseensä vuoden 2018 alussa. Kieli poskella kirjoitetusta kerronnastaan, alapäällään ajattelevasta (anti)sankaristaan sekä runsaasta H-sisällöstään tunnettu pelisarja on vuosien saatossa toiminut erogeteollisuuden tiennäyttäjänä pysyen samalla uskollisena omalle puolivakavalle tyylilleen. Ohjelmassa selvitetään sarjan vaikutuksia alan muuhun tuotantoon ja pohditaan, mitkä seikat ovat tehneet Rancesta japanilaisten aikuispelien kuninkaan. Aihepiirinsä vuoksi ohjelma on huomattavan työturvaton.

Päättäjäiset

-