DesuTalksin 2025 ohjelma
09:45
Tapahtuman ovet auki, kevyt aamupalatarjoilu
10:20-10:25
Alkusanat
Teppo "Isperia" Suominen
10:30-11:00
Fujoshin anatomiaa: Sukupuolitetut lukutavat faniudessa
Elisa Ruuhijärvi
Miksi juuri naispuoliset animefanit ovat mieltyneet fanifiktion kirjoittamiseen ja lukemiseen? Miksi "mädät naiset" janoavat miesten välistä rakkautta niihinkin sarjoihin, joissa sitä ei eksplisiittisesti ole tarjolla? Syy ei ole fanityttöjen geeneissä, vaan sukupuolitetuissa lukutavoissa. Ohjelma perustuu pro graduun.
11:00-11:30
Luovan työn tuska ja taiteen tekeminen animessa
Mette
Luomisen tuska on varmasti monille mangakoille tuttu aihe, joten siitä kertovia tai ainakin aihetta sivuavia sarjoja löytyy runsaasti. Luennolla tehdään nopea sukellus erilaisiin taiteen ja taiteilijuuden kuvauksiin ammattilaistaiteilijan näkökulmasta. Aihetta käsitellään monialaisesti käyttäen esimerkkeinä Oshi no kota, Blue periodia, Lookbackiä ja Dance Dance Danseuria.
11:30-12:00
Uma musume - trendin harjalla
Johanna "huilailee" Kari
12:00-12:30
OGU:n Kulttuurifestivaali - Kouluanimeiden suosituimman tapahtuman sisällä
Marko "Lamppa" Göös
Kouluihin sijoittuvissa sarjoissa nähdään usein koko koulun puhaltavan yhteen hiileen kerran sarjan aikana, kun koulun piha täyttyy kojuista, musiikista sekä oppilaista, jotka mainostavat oman luokkansa tai kerhonsa erityisyyksiä kansalle. Vietin vaihto-opiskeluissani viikonlopun Osaka Gakuin Daigakun bunkasaissa eli koulun kulttuurifestivaaleilla, ja avaan teille minkälaisia asioita ihan oikeissa festivaaleissa kohdata!
12:30-13:30
Lounastauko
13:30-14:00
Kuinka Crunchyroll tuhosi tekstityksensä
Taneli "Daiz" Vatanen
Syysanimekauden alku yllätti animeyleisön kun Crunchyrollin julkaisemissa uusissa sarjoissa tekstitysten laatu oli selkeästi aiempaa huonompi, erityisesti ruudulla näkyvän tekstin käännösten suhteen. Miten näin pääsi käymään? Tässä ohjelmassa käydään läpi muutoksen taustalla kummitteleva historia ja mitä tämä kaikki tarkoittaa animen tekstityslaadun tulevaisuuden kannalta.
14:00-14:30
Ash tarkoittaa tuhkaa - Japanilaiset nimet animessa
Henry "Bur" Teittinen
Japanilaiset nimet ovat usein monitahoisempia kuin mitä normaalille länsimaalaiselle saattaa aueta ensi silmäyksellä. Tässä ohjelmassa käymme läpi minkälaisia japanilaiset nimet oikeasti ovat, minkälaisia nimiä animessa esiintyy ja millä kaikilla tavoilla niitä voidaan hyödyntää osana tarinaa. Lisäksi tutustumme nopeasti siihen, kuinka outoja nimet voivat halutessaan olla ja minkälaiset nimet eivät välttämättä mene läpi oikeassa elämässä.
14:30 – 15:00
Japanin mangapalkintojen maailma
Shipuli
Oletko koskaan miettinyt mitkä mangat ovat tällä hetkellä pinnalla? Tai oletko kenties joutunut sellaiseen ikävään tilanteeseen, ettet oikein tiedä mitä lukea seuraavaksi? Käydään tässä puheenvuorossa läpi yksi ratkaisu tähän tarkastelemalla Japanissa olevia mangapalkintoja ja sitä miten japanilaiset nostavat mestariteoksia esiin loputtomien mangajulkaisujen merestä. Japanin mangapalkinnot eivät välttämättä ole niin yksinkertaisia, kuin miltä ne pintapuolisesti näyttävät...
15:00-15:30
Piirettyjen etnonationalismi - onko se animea jos pohjateos ei ole japanilainen?
Jussi "niidel" Kari
Kaikki tietävät, että korealaiset tekevät japanilaiset piirretyt. Mutta entä jos animen lähdeteos onkin korealainen tai kiinalainen? Onko se edes animea? Voiko animefani edes katsoa sellaista, vai saastuuko siitä iäksi? Onko niiden katsomisessa mitään järkeä? Onko rasistista edes kysyä tällaisia kysymyksiä? Pitkän linjan harrastaja kertoo totuuksia.
15:30-16:00
Ufopornoa minun animessani?
PJ & Karkiton
Kesän hittishonenista Dandadanista tuli internetin kulttuurisotien viimeisin taistelutanner, kun kriitikot keksivät sarjan ihannoivan seksuaalista väkivaltaa. Tässä ohjelmassa kerromme, miksi kohtaukset on ymmärretty täysin väärin sarjan ufologisessa kontekstissa.
16:00-16:30
EXPO HURRAY
Mikko "Lmmz" Lammi
Osakan edellinen maailmannäyttely 1970 oli käänteentekevä tekno-optimismin ja scifin kohtauspiste. Näyttelyn suunnittelussa avusti moni vanhemman polven japanilainen scifitekijä - ja se innoitti kokonaisen uuden sukupolven, joiden myöhemmissä teoksissa näkyy selvästi maailmannäyttelyn vaikutus. Mutta miksi juuri 1970 oli merkityksellinen, toisin kuin myöhemmät näyttelyt?
16:30-16:35
Loppusanat
Teppo "Isperia" Suominen
Poistuminen tiloista 17:00 mennessä.

Kuva: Nyymix