Tekniikkaa & cosplayta osa 1

Kirjoittanut
thanos
Hei desuväki,
 
Olemme Desuconin AV-tiimin kesken nähneet isot määrät cosplay-esityksiä ja kokemamme ja näkemämme perusteella yritimme koota listan hyvistä vinkeistä ja pointeista joilla sekä kisaaja että yleisö saavat mahdollisimman paljon irti kisakokemuksesta. Vinkit on koostettu Desuconin pääsalia silmällä pitäen, mutta hiukan soveltamalla nämä sopivat varmasti myös muihinkin coneihin. Näissä on myös kiinnitetty huomiota asioihin joista kisaajilta on tullut meille kysymyksiä. Lavankäyttö- ja tekniikka ohjeemme olivat myös vanhentuneet, niin päivitimme ne tässä samalla ajantasalle. Blogaus on kaksiosainen: ensimmäisessä osassa keskitytään tekniikkaan ja toisessa osassa lavankäyttöön, esitykseen ja sen sisältöön.
 
Mitä kaikkea meiltä löytyy salista?  
 
Sibeliustalon pääsalissa on mahdollista käyttää esityksen tukena valoa, videota ja ääntä. Video ja ääni on hyvä sijoittaa yhdelle yhtenäiselle raidalle, joka jatkuu esityksen läpi. Yhtenäisellä raidalla tarkoitetaan siis koko esityksen mittaista videotiedostoa tai äänitiedostoa. Yhtenäinen raita helpottaa teknikon työtä ja lievittää kisaajan jännitystä kun ei tarvitse esityksen lisäksi pohtia sitä osaako teknikko painaa oikeassa kohdassa ”play” ja menevätkö askeleet juuri sitä samaa reittiä kun harjoituksissa.
 
Videon kanssa kohtiin jossa ei videolla tapahdu mitään voi käyttää ”mustaa ruutua” (monissa editointisoftissa löytyy valmiina black video –stillikuva jota voi venyttää sopivan kokoiseksi) ja äänessä klippien väliin voi jättää tyhjää. Videon kanssa kannattaa suosia .mp4-formaattia koska sitä pystymme toistamaan helpoiten. Jos oma editointisofta ei anna .mp4:sta ulos, kannattaa tutustua netin tarjouksiin, AV-tiimi suosittelee ilmaista opensource-ohjelmaa Handbrake (https://handbrake.fr/) jolla saa tehtyä muunnoksen nopeasti. Sibeliustalon tykin speksit ovat 16:9 kuvasuhde ja 1280x720 resoluutio joten näitä kannattaa suosia videota tehdessä. Äänen kanssa .mp3-muoto on voittajan valinta, muita vaihtoehtoja ei kannata edes miettiä. 
 
Valojen kanssa kannattaa suosia perusvärejä ja muutenkin selkeitä värejä (esimerkiksi vaaleansininen ja tummansininen onnistuvat mutta juuri sen oikean petroolin sävyn toisto voi olla hankalaa). Valoja meillä on muutamia erilaisia: 
    
-    washit , joilla nimensä mukaisesti voi ”pestä” lavan väreillä. Washit ovat liikkuvia valoja, joten niitä voi kohdistaa eri kohtiin lavaa ja vaikka laittaa liikkumaan edestakaisin esityksen keskellä.
-    gobot, jotka ovat muuten samanlaisi washien kanssa, mutta goboilla pystytään tekemään kuvioita lattiaan/seiniin. Kuviot ovat yksinkertaisia viivoja ja palloja. 
-    molet, jotka ovat kirkkaat valkoiset valot lavan päällä. Molet on suunnattu yleisöön joten niillä voidaan hetkellisesti valaista koko yleisö. 
-    sunstripet, jotka ovat pitkiä nauhoja lattianrajassa. 
-    etuvalot, joilla valaistaan kisaaja edestäpäin niin että yleisö näkee missä kisaaja menee
-    seurantaheittimet (2kpl) joilla voidaan seurata kisaajaa tai proppia esityksessä
 
Valot voidaan myös sammuttaa täysin salista hetkellisesti, mutta valitettavasti emme voi vaikuttaa siihen jos yleisössä on valotikkuja tai kameran salamavaloja. 
Efektipuolella on käytössä parikin erilaista vaihtoehtoa. Perinteinen teatterisavu on saanut rinnalleen värisavun eli savukoneen joka samanaikaisesti voi myös värjätä savua. Näitä tuodaan päälavalle kaksi kappaletta. Teatterisavu on harmitonta kisaajalle ja yleisölle. Teatterisavu ei ole raskassavua eli se ei tule leijailemaan vain lattiatasossa. 
 
Miten toiveet kannattaa kertoa?
 
Toiveiden esittämisessä on tapahtunut yksi suuri muutos aikaisempaan: nykyisin toivomme valo- ja tekniikkatoiveita sekuntiohjeilla. Olemme saaneet tähän hieman parempaa tekniikkaa jotta voimme toteuttaa annetut toiveet paremmin. Sekuntien rinnalla on kuitenkin hyvä kertoa mitä esityksessä sillä hetkellä tapahtuu, sillä jos jotain menee pieleen ja sekuntiohjaus ei toimikaan, emme ole paniikkitilanteessa.  
 
Ohjeissa kannattaa muutenkin noudattaa sääntöjä ”less is more” ja ”yksinkertainen on kaunista”. Ohjeet kannattaa kertoa ranskalaisilla viivoilla ja miettiä tekniikkatoiveet niin että tekniikka tukee esitystä, ei esitys tekniikkaa. 
Aloitus- ja lopetusmerkit ovat myös erittäin tärkeitä. Aloitusmerkin on oltava sellainen että sen näkee vaikka täysin pimeässä salissa eli pelkkä peukunnosto ei riitä. Lopetuksen puolesta kannattaa kertoa mihin esitys päättyy (pysähdytkö keskellä lavaa poseeraukseen vai menetkö sermin taakse jne) jotta tiedämme hetkellisesti sammuttaa valot, pysäyttää äänen/videon ja nostaa kaikille yhteisen kuvausvalotilanteen päälle. 
 
Siirtymien kanssa kannattaa myös pohtia sitä että sopiiko kohtauksien välille millainen siirtymä sillä sekin voi olla efekti. Taistelukohtauksissa voi hyvin käyttää nopeita liikkeitä ja siirtymiä, muistelukohtauksissa hitaita ja rauhallisia. 
 
Tunnelman kuvaileminen on myös hyvä keino kertoa teknikoille mitä halutaan, jos tuntuu siltä että valojen nimet ovat vaikeita muistaa tai ne tuntuvat oudoilta. Jos esityksesi on surumielinen tai melankolinen, kannattaa suosia sinisen ja violetin sävyjä, vihreä taas sopii luonnonläheisiin esitykseen, keltainen ja oranssi pirteisiin ja punainen vaarallisiin. Me pystymme aika hyvin arvioimaan värejä tunnelman perusteella joten sitä kannattaa hyödyntää. Perinteinen karkkipurkkadisko on myös hyvä toive (karkkipurkkadisko on nimensä mukaisesti kokoelma lähes kaikkia värejä mitä valoista saa irti ja paljon liikettä sekaan). 
 
Mikäli tämän jälkeen jää vielä tekniikasta kysymyksiä, vastaamme niihin mielellämme kommenteissa. Muistakaa lukea myös toinen osio, joka julkaistaan huomenna! 
 
Terveisin,
 
Desun AV-tiimi
 
avtiimi

Lähetä kommentti

Kirjoita tähän kenttään sana koulutyttöpuku. Tällä vältämme ilkeitä kommenttibotteja.
Et ole kirjautunut sisään Desuprofiiliin, joten kommenttisi lähetetään anonyyminä. Kirjaudu sisään!