Internet hype machine
Tämä ei ole viraalimarkkinointia, vaan Viral-markkinointia. Mutta tajuatte varmaan pointin.
Yksi vähiten tärkeitä asioita joita conin järjestämisessä on ajateltava
on kävijöiden houkutteleminen. Yleensä se on sitä myös hyvästä syystä,
koska yleisesti ottaen kaikki muut asiat ovat tärkeämpiä kuin suuret
kävijämäärät; tapahtuman sisältö, järjestelyjen sujuvuus ja ylipäätään
se miten kävijät viihtyvät conissa. Vähäisellä kävijämäärällä saa
nykyisellä tungosconien aikakaudella yleensä vain lähinnä positiivista palautetta; tärkeintähän on, että conissa ovat
kaveritkin. Eikä sekään liene mikään ihme, että jos conien välillä
joutuu tekemään valintoja valinta osuu aina siihen coniin, johon
kaveritkin ovat menossa - saadakseen kävijöitä varmasti paljon
coninjärjestäjän pitäisi siis saada houkuteltua kaikkia. Helpommin
sanottu kuin tehty.
Eräässä jokin aika sitten kuullussa kommentissa toivottiin että meillä
on toivottavasti myös riittävästi tilaa ottaen huomioon kaikki se
mainostaminen, jota tapahtuman eteen on tehty. Moneen aiempaan coniin
verrattuna vaikuttaa ilmeisesti siltä että olisimme suunnilleen
palkanneet mainostoimiston - vaikka emme ole tehneet oikeastaan juuri
muuta kuin painaneet pari tuhatta flaijeria, kirjoittaneet muutaman
blogipostauksen, käyneet yhden conin lavalla kertomassa tapahtumastamme
ja perustaneet yhden foorumiketjun ja galtsuyhteisön.
Mutta loppujen lopuksi ero on varsin merkittävä - moni conihan ei
markkinoi itseään lainkaan, vaan luottaa siihen että pari uutista
tapahtumasta parilla nettisivulla riittävät puskaradion
käynnistämiseen. Toisaalta haluaisimme, että tapahtumaan tulee
kuitenkin edes sen verran ihmisiä että siitä riittää jotain kerrottavaa
jälkeenpäinkin (ei olisi kiva jos meille kävisi kuten viime
Kirsikankukkaconille...) - ja pääsymaksullisessa tapahtumassahan
enemmän kävijöitä merkitsee aina myös suurempaa budjettia.
Ja asiassa on vielä sekin puoli, että haluamme luoda tapahtumalle
puoleensavetävän imagon. Järjestipä sitten millaista conia tahansa on
nimittäin tärkeää luoda siitä mielenkiintoinen ja
miellyttävä kuva jo siitäkin syystä, että sellaista tapahtumaa on yksinkertaisesti mukavampi järjestää! Jotkut saattavat olla liikkeellä niinkin
pessimistisellä asenteella kuin että kaikki tällainen on vain pintaa,
ja että tavalliselle conkävijälle mikä tahansa con on loppujen lopuksi
vain samanlainen con kuin kaikki muutkin ja pelkkä tekosyy miitata muita
ihmisiä - mutta minusta se on luovuttajan asenne. Miten tuollaisia
päätelmiä voi tehdä, jos ei ole kertaakaan kunnolla edes yrittänyt muuta?
Kiihkeä AkuRoku-action - ihmisten pääasiallinen syy tulla coneihin nykyään.
Mielikuvamarkkinointi on erityisen tärkeässä roolissa, kun tapahtumaa ollaan järjestämässä ensimmäistä kertaa - henkilökohtaisia kokemuksiahan kun ei kellään tapahtumasta vielä ole. Näin ollen tulevien conkävijöiden mielikuviin vaikuttaa kaikki tieto, jota conista annetaan.
Erityisen tärkeässä asemassa tässä on tapahtuman nettisivusto, jonka on oltava paitsi selkeä ja informatiivinen myös silmää miellyttävä. Sehän on kuitenkin ennen tapahtumaa pääasiallinen rajapinta tapahtuman ja sen kävijöiden välillä, ja jos se ei ole kunnossa kävijät saattavat alkaa epäillä myös itse tapahtuman laatua - kuten myös sponsorit. Tuskinpa kukaan lähtisi sellaiseen coniin, jonka nettisivut koostuisivat lähinnä yhdestä png-taustakuvasta eivätkä olisi suurinta osaa aikaa edes pystyssä, vai mitä? Viime Animeseminaarissa kävi noin 150 ihmistä, enkä voi olla miettimättä kuinka paljon se johtui sen nettisivuista.
Logot ovat myös tärkeässä asemassa tässä suhteessa. Suomalaisista coneista Animeconilla ja Traconilla on tapana vaihtaa logojaan ja maskottejaan joka vuosi, Nekocon taas on molemmilla kerroillaan käyttänyt samoja. Tämä ei liene osoitus niinkään laiskuudesta tai mielikuvituksettomuudesta kuin yksinkertaisesti siitä, että saman ulkoasun säilyttäminen vahvistaa ihmisten tapahtumasta saamaa mielikuvaa. Päätimme jo conintekoa aloittaessamme lähteä Nekoconin tapaan selkeän imagonrakennuksen tielle - ja tämä näyttäisi kantaneen tulosta, vaikka emme ole saaneet pidettyä vielä ensimmäistäkään conia! Tsukiconissa kaikki tuntuivat nimittäin tietävän varsin selvästi Desuconin olevan se vihreän värinen con; se, jonka maskotti on se hassu genderbender-Suiseiseki (sen nimi on muuten Desu-kun) ja jonka logo on se hassu kiekura suorakulmion sisällä (siinä lukee japaniksi... no, arvaatte varmaan).
Tällainen voi tosiaan ensi näkemältä vaikuttaa pelkältä pinnalliselta kuorrutukselta, jollaiseen ajan tuhlaamisen sijaan kannattaisi keskittyä niiden coninjärjestämisen oikeasti tärkeisiin puoliin. Mutta toisaalta... miksi tehdä puolivillaista jälkeä edes sen julkisivunkaan kanssa, kun kunnollista saa aikaan melkein samalla vaivalla? Tässä on ensimmäiset ja viimeiset luonnokset, jotka Amph teki logosta:
Niiden pohjalta olikin sitten helppo väsätä tuo lopullinen versio,
jonka näette tuolla sivun yläkulmassa. Ja sen pohjalta taas muutama
tällainen kiva sisäisten järjestelmien käyttöön tarkoitettu pikku logo,
joista ei ole käytännöllisesti katsoen mitään hyötyä - mutta jotka
nostavat kummasti mielialaa conin järjestelyjä hoitaessa. :3
Ja bottom linena voisi ehkä sanoa, että kun valitsee kerralla sellaisen visuaalisen ilmeen jota kehtaa käyttää vielä vuosienkin päästä on sitten seuraavalla kerralla huomattavasti pienempi tarve lähteä tekemään taas uutta logoa, sivustoa ja maskottia. Ja tuskinpa se pahaa tekee siitäkään näkökulmasta katsottuna, että conien voisi olla hyvä alkaa kehittää selkeästi toisistaan erottuvia imagoja.