Internet hype machine

Kirjoittanut
Tsubasa

Viraalimarkkinointia

Tämä ei ole viraalimarkkinointia, vaan Viral-markkinointia. Mutta tajuatte varmaan pointin.


Yksi vähiten tärkeitä asioita joita conin järjestämisessä on ajateltava on kävijöiden houkutteleminen. Yleensä se on sitä myös hyvästä syystä, koska yleisesti ottaen kaikki muut asiat ovat tärkeämpiä kuin suuret kävijämäärät; tapahtuman sisältö, järjestelyjen sujuvuus ja ylipäätään se miten kävijät viihtyvät conissa. Vähäisellä kävijämäärällä saa nykyisellä tungosconien aikakaudella yleensä vain lähinnä positiivista palautetta; tärkeintähän on, että conissa ovat kaveritkin. Eikä sekään liene mikään ihme, että jos conien välillä joutuu tekemään valintoja valinta osuu aina siihen coniin, johon kaveritkin ovat menossa - saadakseen kävijöitä varmasti paljon coninjärjestäjän pitäisi siis saada houkuteltua kaikkia. Helpommin sanottu kuin tehty.

Eräässä jokin aika sitten kuullussa kommentissa toivottiin että meillä on toivottavasti myös riittävästi tilaa ottaen huomioon kaikki se mainostaminen, jota tapahtuman eteen on tehty. Moneen aiempaan coniin verrattuna vaikuttaa ilmeisesti siltä että olisimme suunnilleen palkanneet mainostoimiston - vaikka emme ole tehneet oikeastaan juuri muuta kuin painaneet pari tuhatta flaijeria, kirjoittaneet muutaman blogipostauksen, käyneet yhden conin lavalla kertomassa tapahtumastamme ja perustaneet yhden foorumiketjun ja galtsuyhteisön.

Mutta loppujen lopuksi ero on varsin merkittävä - moni conihan ei markkinoi itseään lainkaan, vaan luottaa siihen että pari uutista tapahtumasta parilla nettisivulla riittävät puskaradion käynnistämiseen. Toisaalta haluaisimme, että tapahtumaan tulee kuitenkin edes sen verran ihmisiä että siitä riittää jotain kerrottavaa jälkeenpäinkin (ei olisi kiva jos meille kävisi kuten viime Kirsikankukkaconille...) - ja pääsymaksullisessa tapahtumassahan enemmän kävijöitä merkitsee aina myös suurempaa budjettia.

Ja asiassa on vielä sekin puoli, että haluamme luoda tapahtumalle puoleensavetävän imagon. Järjestipä sitten millaista conia tahansa on nimittäin tärkeää luoda siitä mielenkiintoinen ja miellyttävä kuva jo siitäkin syystä, että sellaista tapahtumaa on yksinkertaisesti mukavampi järjestää! Jotkut saattavat olla liikkeellä niinkin pessimistisellä asenteella kuin että kaikki tällainen on vain pintaa, ja että tavalliselle conkävijälle mikä tahansa con on loppujen lopuksi vain samanlainen con kuin kaikki muutkin ja pelkkä tekosyy miitata muita ihmisiä - mutta minusta se on luovuttajan asenne. Miten tuollaisia päätelmiä voi tehdä, jos ei ole kertaakaan kunnolla edes yrittänyt muuta?

 

Hot AkuRoku action

Kiihkeä AkuRoku-action - ihmisten pääasiallinen syy tulla coneihin nykyään.

 

Mielikuvamarkkinointi on erityisen tärkeässä roolissa, kun tapahtumaa ollaan järjestämässä ensimmäistä kertaa - henkilökohtaisia kokemuksiahan kun ei kellään tapahtumasta vielä ole. Näin ollen tulevien conkävijöiden mielikuviin vaikuttaa kaikki tieto, jota conista annetaan.

Erityisen tärkeässä asemassa tässä on tapahtuman nettisivusto, jonka on oltava paitsi selkeä ja informatiivinen myös silmää miellyttävä. Sehän on kuitenkin ennen tapahtumaa pääasiallinen rajapinta tapahtuman ja sen kävijöiden välillä, ja jos se ei ole kunnossa kävijät saattavat alkaa epäillä myös itse tapahtuman laatua - kuten myös sponsorit. Tuskinpa kukaan lähtisi sellaiseen coniin, jonka nettisivut koostuisivat lähinnä yhdestä png-taustakuvasta eivätkä olisi suurinta osaa aikaa edes pystyssä, vai mitä? Viime Animeseminaarissa kävi noin 150 ihmistä, enkä voi olla miettimättä kuinka paljon se johtui sen nettisivuista.

Logot ovat myös tärkeässä asemassa tässä suhteessa. Suomalaisista coneista Animeconilla ja Traconilla on tapana vaihtaa logojaan ja maskottejaan joka vuosi, Nekocon taas on molemmilla kerroillaan käyttänyt samoja. Tämä ei liene osoitus niinkään laiskuudesta tai mielikuvituksettomuudesta kuin yksinkertaisesti siitä, että saman ulkoasun säilyttäminen vahvistaa ihmisten tapahtumasta saamaa mielikuvaa. Päätimme jo conintekoa aloittaessamme lähteä Nekoconin tapaan selkeän imagonrakennuksen tielle - ja tämä näyttäisi kantaneen tulosta, vaikka emme ole saaneet pidettyä vielä ensimmäistäkään conia! Tsukiconissa kaikki tuntuivat nimittäin tietävän varsin selvästi Desuconin olevan se vihreän värinen con; se, jonka maskotti on se hassu genderbender-Suiseiseki (sen nimi on muuten Desu-kun) ja jonka logo on se hassu kiekura suorakulmion sisällä (siinä lukee japaniksi... no, arvaatte varmaan).

Tällainen voi tosiaan ensi näkemältä vaikuttaa pelkältä pinnalliselta kuorrutukselta, jollaiseen ajan tuhlaamisen sijaan kannattaisi keskittyä niiden coninjärjestämisen oikeasti tärkeisiin puoliin. Mutta toisaalta... miksi tehdä puolivillaista jälkeä edes sen julkisivunkaan kanssa, kun kunnollista saa aikaan melkein samalla vaivalla? Tässä on ensimmäiset ja viimeiset luonnokset, jotka Amph teki logosta:

Logoluonnos


Niiden pohjalta olikin sitten helppo väsätä tuo lopullinen versio, jonka näette tuolla sivun yläkulmassa. Ja sen pohjalta taas muutama tällainen kiva sisäisten järjestelmien käyttöön tarkoitettu pikku logo, joista ei ole käytännöllisesti katsoen mitään hyötyä - mutta jotka nostavat kummasti mielialaa conin järjestelyjä hoitaessa. :3

Desumail             Desudocs

Ja bottom linena voisi ehkä sanoa, että kun valitsee kerralla sellaisen visuaalisen ilmeen jota kehtaa käyttää vielä vuosienkin päästä on sitten seuraavalla kerralla huomattavasti pienempi tarve lähteä tekemään taas uutta logoa, sivustoa ja maskottia. Ja tuskinpa se pahaa tekee siitäkään näkökulmasta katsottuna, että conien voisi olla hyvä alkaa kehittää selkeästi toisistaan erottuvia imagoja.

Kommentit

qsti
tiedättekö muuten kuinka paljon osallistujia olisi tulossa tähän mennessä? lipunmyynnin osalta?
Tsubasa
Mukavasti. :3 Se vain että tähänastisesta lipunmyynnistä voi olla vähän paha tehdä minkäänlaisesia arvioita lopullisesta kävijämäärästä, kun monen kesäsuunnitelmat saattavat olla vielä epäselvät eikä majoitusilmoittautumistakaan ole vielä avattu.
qsti
mahtavaa! mutta voitte kirjata ainakin itsenne lisäksi yhden innostuneen vierailijan: MINUT! ...........*heinäsirkan siritystä* joo en ole haluttu.
Sumppi
Tai ellei moni muukin ole ihan vaan piruuttaan päätynyt samanlaiseen ideaan kuin itse - hankin lipun viimeisenä päivänä kun se on halvimmillaan, eli 6.3. Ihan piruuttaan vain :>.
Tsubasa
*Viides* kolmatta. ;) Jos haluaa lippunsa halvemmalla se on ostettava *ennen* 6.3., kuten rannekesivulla lukee...
Osaka
Aika surkea tuo animeseminaarin sivusto, täytyy kyllä sanoa....

Lähetä kommentti

Kirjoita tähän kenttään sana koulutyttöpuku. Tällä vältämme ilkeitä kommenttibotteja.
Et ole kirjautunut sisään Desuprofiiliin, joten kommenttisi lähetetään anonyyminä. Kirjaudu sisään!