Mainostusta
Uusimmassa Japan Popissa ilmestyi viimeinen tämän kevään mainossarjastamme, joten voisin nyt kertoa niistä vähän enemmänkin.
Conien suhteen puskaradio, galtsu ja foorumit ovat toki huomattavasti tehokkaimpia sananlevittäjiä, mutta perinteistäkään mainontaa ei kannata sulkea pois laskuista. Hukkaan heitettyä aikaa (ja rahaa) se on vain siinä tapauksessa jos yrittää kohdentaa maantieteen eikä kiinnostuksenkohteiden mukaan, toisin sanoen vaikkapa ostamalla ilmoituksen paikallislehteen. Näinkin ovat jotkut conit tehneet.
Kiinnostuksenkohteiden mukaan kohdentaminen on tietysti sitä, että hankkii mainoksen sinne missä arvelee sen todennäköisimmin päätyvän mahdollisimman monen kiinnostuneen silmiin. Näin ollen vaikkapa harrastelehdet ja alan nettisivut ovat hyviä kohteita, ja niihin suuntasimme mekin.
Anime-lehden mainoksemme oli tällainen:
Japan Popin taas tällainen:
Maskottimme Desu-kun on onneksi sen verran yksinkertainen ja perustyylinen hahmo, että sen muokkaaminen mitä tahansa tarkoitusta varten käy helposti - nämä nyt vain sattuivat olemaan ne kaksi crossoveria jotka ideoiden joukosta tällä kertaa päätyivät tehtäväksi. Ensimmäisen on piirtänyt Maaria, toisen taas Jönsse.
Ensimmäinen kuvahan on tietysti Death Noten kuuluisin kohtaus, toinen taas The Girl Who Leapt Through Time -elokuvan mainosjuliste, jota on versioitu Japanissakin jo ties kuinka moneen kertaan. Ja koska Anime-lehden lukijakunta on näistä kahdesta lehdestä keskivertoa nuorempaa ja vähemmän perehtynyttä alaan päätettiin mainokset tietysti laittaa juuri näin päin; viittaus tunnetumpaan teokseen suositumpaan lehteen ja viittaus vähemmän tunnettuun teokseen perehtyneempien harrastajien lehteen.
Jätin mainokset tarkoituksella pelkistetyiksi, jotta ne erottuisivat edukseen pelkillä ideoillaan. Sinälläänhän edes harrastelehtimainonnan tarkoitus kun ei ole niinkään saattaa tietoa tapahtumasta uusien ihmisten korviin kuin toimia conista jo puskaradiosta kuulleille muistuttajana siitä että olemme olemassa; ja siinä tarkoituksessa yksinkertainen ja vitsikäs mainos on iskevämpi kuin perinteinen "paneeleja, luentoja, työpajoja" -litania. Nekin jotka kuulevat conista ensimmäistä kertaa vasta mainoksesta menevät todennäköisimmin nettisivuja katsomaan, jos mainos on jäänyt mieleen.
Netissä puolestaan toimivat vieläkin pelkistetymmät mainokset, koska bannerimainoksen klikkaaminen on vaivattomampaa kuin sivujen osoitteen kirjoittaminen itse. Näin ollen tapahtumasta ei tarvitse kertoa edes tapahtumapaikkaa tai -aikaa, vaan riittää että mainoksen näkijän saa kiinnostumaan.
Ja mikäpä saisi kiinnostumaan tehokkaammin kuin (jokin aika sitten) ajankohtaista aihetta eli pusupiiridraamaa sivuava mainos? Lupaus paremmasta huomisesta jos mikä on pelkistetty ja ytimekäs mainoslause. Nämä mainokset ovat Anime-lehden verkkosivuilla ja Kupolissa, ja niiden kuvana on niin ikään Maarian piirtämä Dragon Ball -Desu-kun; viittaus ei ehkä ole niin selkeästi yksi yhteen kuin muissa mainoksissa, mutta kukapa ei Dragon Ballia tuntisi. Tekijänoikeuskysymyksistä kiinnostuneille voin kertoa näiden kaikkien kuvien olevan pastisseja.
Mutta tapahtuman olemassaolosta muistuttamisen lisäksi näillä mainoksilla on myös toissijainen tarkoitus. Tunnettuihin animeihin ja mangoihin perustumalla ne nimittäin sisältävät sen hienovaraisen pohja-ajatuksen, että Desucon on nimenomaan manga- ja animepainotteinen tapahtuma (eikä esimerkiksi cosplay- ja hengauspainotteinen sellainen). Se ei välttämättä välity sellaisenaan mainosten näkijöille, mutta eipä siitä haittaakaan ole...