Ei me mitään osata

Kirjoittanut
niidel

Sitä voisi luulla, että kun coniin on enää kuukausi - itse asiassa tasan kuukausi - aikaa, hommat alkaisivat olla kondiksessa. No eiväthän ne tietenkään ole. Toki suurin osa asioista on jo valmisteltu: kunniavieraiden hotellit buukattu, kalustoa hankittu (Ropeconille kiitokset radiopuhelimista :3) ja niin päin pois. Nämä ovat kuitenkin vasta alkuvalmisteluja. Mikäli itse coni luhistuu kasaan kuin Frostbite ikään, on kaikki ollut turhaa. Vasta conissa nähdään, onko järjestelyissä ollut mitään mieltä.

Totuushan on, että ei me mitään osata: parikymmenpäisestä järjestäjäporukastamme ammattilaisia taitaa olla huimaavat 2 - 3, vähän laskutavasta riippuen. Toki tapahtumanjärjestämiseen kannattaa haalia erilaisia ihmisiä: talousvastaavamme opiskelee sivuaineena tuotantotaloutta, tiedottajamme opiskelee journalismia, kunniavierasvastaavamme puolestaan japanin kieltä ja kulttuuria. Ja ehkä omista oikeustieteen opinnoistani on jotain hyötyä eri tahojen kanssa toimittaessa ja sopimuksia laadittaessa. Ehkä.

Coninjärjestäjä kuitenkin voi - ja oikeastaan coninjärjestäjän pitää - kehittää järjestämistaitojaan koulutusalansa ulkopuoleltakin. Tapahtumanjärjestämistietoa saa niin muilta animepiireissä pyöriviltä tapahtumanjärjestäjiltä kuin oman skenen ulkopuoleltakin, esim. scifi- tai ropeskenestä - tai esimerkiksi Conconista. Tietoa on kuitenkin muuallakin kuin vain "skenessä" : internet on tapahtumanjärjestämiseen soveltuvaa tietoa pullollaan. Erilaiset bisnesblogit voivat olla coninjärjestäjälle varsin hyviä tietolähteitä. Mutta tietoa on toki muuallakin kuin netissä, esimerkiksi niinkin vanhanaikaisessa formaatissa kuin kirjoissa. Luin tässä Riku Vassisen (Vassisen blogi täällä) ja Antti Isomäen kirjan "Digitaalinen jalanjälki", mikä oli ihan mielenkiintoinen lukukokemus.

Digitaalinen jalanjälki

Desuconin kannalta Digitaalinen jalanjälki tarkoittaa sitä, miten me näymme kävijöille esimerkiksi tässä blogissa, Facebookissa (Desuconin Facebook-sivu), Twitterissä (Desuconin Twitter-tili), IRC-galleriassa (Desuconin yhteisö) jne. Se tarkoittaa sitä, mitä tapahtuu, kun Googleen kirjoittaa Desucon. Jos Google yskäisee ensimmäisenä hakuvaihtoehtona esiin meidän sivumme, voimme pitää sitä merkkinä siitä, että olemme onnistuneet ainakin jossain. Toisaalta Googlen avulla löytyy tietoa myös siitä, mitä Desuconista puhutaan muualla.

Sinällään Digitaalisessa jalanjäljessä ei välttämättä ole mitään järisyttävän uutta tietoa tällaisille nuorille kolleille, jotka internet-ajan kasvatteina spämmivät meemejä 4chaniin ja kirjoittelevat blogitekstejä harva se päivä. Digitaalinen jalanjälki on kuitenkin siinä mielessä hyvä kirja, että se muistuttaa siitä, että sillä on oikeasti väliä, miten tapahtuma viestii itsestään Facebookissa ja IRC-galleriassa. Tietysti voisimme vetää samanlaista linjaa kuin useimmat suomalaiset firmat, että mihinkään ei milloinkaan kommentoida mitään. Se ei kuitenkaan ole ollut meidän mielestämme hyvä idea: meidän mielestämme on tärkeää, että meillä säilyy side kävijöihin ja toisaalta että kävijät tuntevat meidät! Tutun tai ainakin puolitutun tapahtumaan on kivempi mennä kuin täysin ventovieraan järkkäämiin bileisiin. Oikeastaan kuuluu jo hyviin tapoihin, että jos joku pohtii jotain Desuconiin liittyvää asiaa keskustelufoorumilla tai omassa blogissaan, käymme nakkaamassa sinne vastauksen Desuconin nimissä. Ei suinkaan kannata istua omassa kolossaan ja vain toivoa, että ihmiset löytävät tänne jotenkin.

Coninjärjestämisessä tärkeintä onkin pitää silmät ja korvat auki ja olla valmis reagoimaan muutoksiin. Kun internet kuitenkin tarjoaa vaikka mitä työkaluja conjärkkärille, miksi niitä ei hyödyntäisi? Tekisi melkein mieli Digitaalisen jalanjäljen tavoin väittää, että jos tapahtumanjärjestäjä on alle 40-vuotias, tämän tapahtumasta tulisi löytyä tietoa ainakin...

  • Googlesta
  • IRC-Galleriasta ja Facebookista
  • Twitteristä
  • Alan keskustelufoorumeilta
  • Tapahtuman omasta blogista, joka sillä luonnollisesti on
  • Kaikista uusista, merkittävistä "Facebookintappajista"

...tai tapahtumassa on jotain vialla.

Vaikka Digitaalinen jalanjälki ei internetin läpikotaisin tunteville conijärkkäreille ehkä sisälläkään mitään tajunnanräjäyttävää tietoa, on se kuitenkin ihan mukava lukupakkaus. Tässä vaiheessa täytyy sanoa olevani omasta pojasta ylpeä: markkinointivastaavamme Riku "Jakoavain" Mikkonen on nimittäin lähestulkoon omin päin hoksannut melkein jokaisen asian, mitä Vassisen Riku kirjassaan kertoo, vaikkei Jaksu-Riku ole mikään ammattilainen sen enempää kuin kukaan muukaan meistä.

Ehkä me amatööritkin saamme jotain aikaiseksi ja Desuconkin onnistuu!

PS. Tsekatkaa muuten myös cosplay-photoshoot-palvelu!

Lähetä kommentti

Kirjoita tähän kenttään sana koulutyttöpuku. Tällä vältämme ilkeitä kommenttibotteja.
Et ole kirjautunut sisään Desuprofiiliin, joten kommenttisi lähetetään anonyyminä. Kirjaudu sisään!