The work, which becomes a new genre itself, will be called...
Ensi vuosi on Desuconin 10. toimintavuosi (joskin vasta 9. kesäinen Desucon) ja monelle alkaa vakiintua tietty oletus siitä mitä kävijä voi Desuconista löytää. Desuconeja ei ole koskaan järjestetty periaatteella, jossa sama kuin edellisvuonna on ihan kelpo, vaan pyrimme aina uudistamaan jotain jonka mielestämme voisi tehdä paremmin. Tähän mennessä uudistuskohteet eivät ole loppuneet.
Kunniavieraita on Desuconeissa vuosien saatossa ollut kaikenlaisia, mutta ehdottomasti yleisimmät kategoriat ovat olleet ohjaajia ja ääninäyttelijöitä. Vieraamme ovat olleet loistavia ja jokaisella on ollut uutta kerrottavaa omasta alastaan, mutta edelleen animeteollisuudesta löytyy huomattavasti tärkeitä tahoja, joita ei Desuconissa ole nähty. Pyrimme tähän vahvasti lähivuosina, joskaan emme aio lopettaa ohjaajien tai ääninäyttelijöidenkään kutsumista kunniavieraiksemme. Tavoitteena on kuitenkin ettei samanlaista profiilia olisi kovin monella.
Desucon Frostbiten suhteen otamme ison harppauksen tässä suunnitelmassa, sillä kunniavieraamme, animeteollisuuden monitoimimies Toshihiro Kawamoto on tehnyt loistavaa uraa useammassa eri työtehtävässä. Kawamoto on edennyt animeteollisuudessa hahmosuunnittelijasta ja animaattorista ensin pääanimaattoriksi (key animation), ja tämän jälkeen animaatiopäälliköksi. Nykyisin hän toimii kasoittain hittejä tuottaneen animestudio Bonesin toimitusjohtajana. Kawamoton omasta profiilista ja tunnetuimmista töistä löytyy tarkemmin tietoa omalta sivultaan.
Animen tuotannossa animaatiopäällikkö on lopputuloksen kannalta lähes yhtä olennaisessa asemassa kuin ohjaaja. Animaatiopäällikkö vastaa siltä miltä sarja näyttää, kun ohjaaja taas vastaa suuremmasta kokonaisuudesta. Kawamoton työpöydän läpi on animaatiopäällikkönä kulkenut mm. oheinen opening.
Vastaavapuolella olemme vieraasta melko täpinöissämme! Kawamoto on vuosikymmenten aikana luonut mieleenpainuvia ja rakkaita hahmoja (vanhemmista animeista mm. Cowboy Bebopin tai Wolf's Rainin koko hahmokaarti), sekä ollut luomassa kymmeniä, tai jopa satoja tunteja laadukasta animaatiota. 100 päivän MAL-palkki ei tuotantopuolella ole ihan yhtä helppoa saavuttaa.
Kunniavieraan varmistumisen myötä aloittelemme vauhdilla kunniavieraamme ohjelmien suunnittelua. Mikäli sinulla on mielessäsi mitään mitä haluaisit tietää animoinnista, Kawamoton sarjoista tai vaikkapa studion johtamisesta, kirjailethan ajatuksesi alta löytyviin kommentteihin! Myös yleinen fiilistely on erittäin tervetullutta, koski se sitten nykyistä vierasta tai toiveita tulevista muista vieraista. Frostbiteen emme Kawamoton lisäksi tuo muita vieraita, mutta kesän Desuconiin ja tuleviin Frostbiteihin olemme korvat auki. Corgeja emme tosin lupaa.