Animeconin asiakkaat
Suuressa maailmassa yritysten järjestämät ja voittoa tuottavat conit eivät ole harvinaisuus, mutta Suomessa sana "con" on vakiintunut tarkoittamaan nimenomaan voittoa tavoittelemattomia, harrastajien toisille harrastajille järjestämiä tapahtumia; muunlaiset tapahtumat ovat säännönmukaisesti ottaneet itselleen nimen joka ei sitä sisällä. Viimeviikkoisen postauksen hengessä myös tämä tuntuu olevan joillekin hieman hämäräksi jäänyt asia.
Tätä kirjoitettaessa kukaan ei ole ilmoittanut pitävänsä Animeconia vuonna 2010. Sen emotapahtuma, scifitapahtuma Finncon järjestetään kyllä Jyväskylän yliopistolla, mutta Animeconia sen yhteydessä ei ole - yksinkertaisesti siitä syystä, että ketään Jyväskylässä ei enää kiinnosta sitä järjestää. Koko maasta ei liioin tunnu löytyvän ketään, joka haluaisi järjestää sen itsenäisenä conina. Koska Animeconin kokoisen tapahtuman järjestelyt ovat perinteisesti vieneet hyvinkin yli vuoden tai kaksi voinee tässä vaiheessa olla jo turvallista sanoa, että ensi vuonna Animeconia ei tule.
Tieto ensi vuoden animeconittomuudesta on synnyttänyt monissa ihmisissä huolta ja murhetta (puhumattakaan siitä että vuoden 2011 Animecon on sitten kenties kokonaan viimeinen), ja joitain kuukausia sitten netissä kiersikin tämän vuoden Animeconin järjestäjille lähetetty sähköposti, jossa pyydettiin järjestämään Animecon myös ensi vuodelle. Tapahtumapaikaksi ehdotettiin muuatta jyväskyläläistä urheiluhallia, ja kerrottiin kaikkien "animecon asiakkaiden" olevan hyvin kiitollisia jos pyyntöön suostuttaisiin. Lähettäjä toivoi että tapahtuma saataisiin järjestettyä ja sinne myyjiä kuten ennenkin, koska tämän vuoden Animecon oli loistava.
Sähköpostin lähettäjän huoli on liikuttavaa, mutta sen sisältö kielii siitä kuinka huonosti jotkut nuoremmat harrastajat ovat perillä fandomin asioista: coniksi riittää iso halli jossa on myyntipöytiä, ja conkävijät ovat "asiakkaita". Kyse voi toki olla vain huonoista sanavalinnoista, mutta jos näin on, ne ovat harvinaisen osuvia sellaisia.
Konata esittää yllä huolensa japanilaisen doojintapahtuma Comiketin muuttuvasta kävijäkunnasta ja sen myötä tapahtuvasta faneilta faneille -asenteen katoamisesta. Lucky Star esitettiin vuonna 2007, mutta mitä ilmeisimmin tilanne on sittemmin vain pahentunut: videosaitti Nico Nico Dougan suosion myötä nuorien kävijöiden määrä on noussut, ja eräs heistä oli ilmeisesti suututtuaan vaatinut "saada puhua johtajan kanssa." Asiakasmainen asenne on nousussa Japaninkin harrastajatapahtumissa.
Mutta miksi Suomessakin sitten näkee tällaisia harhakäsityksiä?
Ongelma piilee todennäköisesti coniemme historiassa. Animecon on vanhin ja suurin suomalainen animetapahtuma, mutta se on aina ollut järjestelyjensä suhteen vain pieni Finnconin jatke (vaikkei sitä kävijämääristä uskoisikaan). Sillä ei ole omia pysyviä järjestäjiä, vaan paikalliset animeharrastajat ovat - aina tähän asti - päättäneet tarttua haasteeseen järjestää se siellä minne Finncon ikinä onkaan sillä kertaa matkannut. Animeconin kävijät tuskin tietävät kuka silloisenkin conin järjestää, eivätkä he näe sitä fandomin itse itselleen järjestämänä tapahtumana: sen on aina järjestänyt "joku muu." Tällaisessa ympäristössä ei ole ihmekään että conit rinnastetaan festareihin tai messuihin, jonne tullaan "asiakkaina" – vain käymään.
Totuushan on kuitenkin aivan toinen. Me Desuconin järjestäjät olemme yrittäneet parhaamme mukaan hajottaa mielikuvaa siitä että conit vain maagisesti ilmestyvät tyhjästä, jotta kävijät saisivat viettää mukavan viikonlopun. Conissa ei ole olemassa asiakasta, koska me olemme kaikki samanlaisia harrastajia. Kaikkien tavoitteena on saada aikaan mahdollisimman hyvä con, ja siinä jokainen voi olla avuksi! Tämän takia saamamme palaute on meille äärimmäisen tärkeää.