Nostoja Desucon Frostbiten 2023 palautteesta

Kirjoittanut
Hoothoot

Desucon Frostbite 2023 on siististi taputeltu pakuuttiin, palautteet on kerätty ja luettu (niitä on tullut tähän mennessä 324 plus ohjelmapalautteet Kompassiin, plus työntekijöiden palautteet) ja Frostbiten kehityskohteet kerätty, jotta voimme parantaa tulevia coneja entisestään.

Viime kesän Desuconissa seuraavat neljä osa-aluetta nousivat käsitellyiksi palautteessa.

 *Lippuvarauskäytännöt niin AMV- ja cosplaykisoihin kuin meidokahvilaan
* Taidekujan laajennettu sijainti Metsähallin 1. ja 2. parvella
* Iltabileiden jonot
* Ensikertalaisohjeiden puuttuminen ja yleinen tiedotus

Desucon Frostbiteen pyrimme parantamaan näitä kaikkia tekijöitä. Desucon Frostbitessä:

* Meidokahvilan liput jaettiin esimerkiksi tällä kerralla arvonnalla ja tästä on palautteen mukaan pidetty enemmän kuin nopeuskilpailusta. Moni myös kaipaa meidokahvilaan jonottamista, mutta tähän emme ole enää palaamassa, koska aikojen varaaminen toimii keskimäärin jonottamista paremmin. Kehitämme varausjärjestelmää edelleen kesän tapahtumaan.

*AMV-kisan ja cosplaykisan liput tullaan jatkossakin jakamaan pääasiassa nettisivun kautta. Cosplaykisan lippujen jakaminen alkoi tänä vuonna aiottua myöhemmin teknisen vian vuoksi, mutta pyrimme viestittämään ja reagoimaan tähän mahdollisimman pian kun huomasimme ongelman. Pyydämme tätä anteeksi. Ensi kerralla sama tekninen vika ei toistu. Cosplaykisaan ja AMV-kisaan saa myös edelleen lippuja nettivarausjärjestelmän ulkopuolella. Infossa saatavilla olevia paperilippuja ei jaettu tänä vuonna loppuun kummankaan ohjelman osalta eli tästä vinkkiä tuleviin coneihin!

*Koemme että myös taidekuja toimi tänä vuonna paremmin. Isot, jonotusta vaativat myyjät ovat siirtyneet taidekujalta myyntipöytäsaliin, jossa on paremmin tilaa ja enemmän aikaa ostaa tuotteita ja taidekujan pöytien välejä on harvennettu ja järjestetty uudestaan. Seurasimme jonotilannetta ja se pysyi keskimäärin aika hyvänä. Pyrimme lisäämään taidekujalla tapahtuvaa liikettä myös JViden avulla ja ohjaamalla taidekujalla liikkumista lapuin ja sosiaalisen median vinkein.

*Myös iltabileiden osalta paransimme tilannetta. Mössön rajoitettu kävijämäärä ja 10 euron rannekkeet mahdollisivat paitsi kaksi tykkiä kunniavierasta, myös sen että valtavia tungoksia ei Mössössä ollut eikä juomien jonottamisessa mennyt yhtä pitkään kuin kesällä. Myös iltabileiden rannekkeiden lunastaminen sujui hyvin nohevasti, noin 1000 myydystä rannekkesta vain 10 jäi lunastamatta eli kaikki jotka halusivat bileisiin, todellakin pääsivät bileisiin! Myös kunniavieraat nauttivat bileistä ja ovat conin jälkeen olleet tyytyväisiä tapahtumaan.

*Myös sosiaalisessa mediassa olemme pyrkineet viestimään paremmin ja enemmän, meillä oli esim. jouluna Instagramissa Kumikanan conivinkit -ohjeistusta ja Twitterviestintää läpi coniviikon ja conin. Vaikka markkinointi onnistui nähdäksemme erinomaisesti, isommat ongelmat on havaittu tapahtuman nettisivuissa. Niistä lisää seuraavassa.

Parannuksista huolimatta Desucon ei ole vieläkään täydellinen! Teiltä kävijöiltä ja työvoiman jäseniltä ja ohjelmanpitäjiltä on tullut paljon hyviä kommentteja, joita lähdemme seuraavaksi työstämään. Isoja asioita ovat muun muassa:

Lipunmyynti

Desucon Frostbite myi loppuun 10 minuuutin sisällä ja se yllätti jokaisen Desuconin järjestäjän. Frostbite on harvoin myynyt loppuun ennen conia  (usein lippuja on saanut ostaa vielä tapahtuman ovella) joten näin massiivinen myynti ei ollut sitä, mitä odotimme. Frostbiten palautteesta otamme opiksemme ainakin sen, että jatkossa lippuja voi ostaa enintään 5 kpl yhdellä tilauksella eikä 10 kpl kuten tässä tapahtumassa. Toivomme että tämä vähän helpottaa lippujen saamista. Mietimme myös muita tapoja lipunmyyntiä helpottaaksemme! 

Nettisivut ja niillä näkyvä tiedotus

Desuconin nettisivut ovat olleet olemassa jo ties kuinka pitkän ajan ja ne ovat auttamattomasti vähän vanhentuneet. Conin puolesta nettisivuja pyritään tämän vuoden aikana parantamaan ja jossain vaiheessa uudistamaan merkittävästi. Tietosisältöjä parannetaan jo nyt ja julkaisemme seuraavan parin viikon aikana paljon päivitettyä sisältöä sivuille.

Samalla pyrimme parantamaan myös conin aikaista tiedotusta sivuilla eli esimerkiksi sitä, mistä paikkaliput saa ja miten Kirpputorin kirppu-järjestelmään pääsee helposti seuraamaan omia kirpputorituotteitaan. 

Olemme myös saaneet IT-alan opiskelijoiden kurssityönä selvityksen nettisivujemme parannustarpeista ja pyrimme tämän raportin perusteella kehittämään nettisivujamme. 

Myyntituotteet

Desuconin myyntituotteissa olevien paitojen tilausmääriä oli kommentoitu useammassa palautteessa ja erityisesti isoja kokoja oli kaivattu. Myyntitiimimme tarkastelee näitä palautteita ja kesällä pyrimme tilaamaan isompia paitoja isommissa määrissä jotta kaikille riittää oma desupaita!

Desuconin vastaavien kiinni saamisen ongelmat

Desucon on alusta asti pyrkinyt siihen, että meidät järjestäjät saa helposti kiinni somesta, mailista ja vaikka kumikanapostilla. Tätä tapahtumaa järjestäessämme olemme huomanneet että vastaavien mailiin tulevat postit häviävät joskus Gmailin filttereihin. Useammalla järjestäjällä on ollut tämän kanssa ongelmia ja se on vaikeuttanut saavutettavuuttamme. Pyydän tätä anteeksi meidän kaikkien puolesta, tutkimme ongelmaa ja vastaamme kevään aikana paremmin viesteihin.

Seuraavaksi suuntaamme kohti kesän Desuconia, joka järjestetään Lahden Sibeliustalossa 16-18.6.2023. Seuratkaa tapahtuman nettisivuja ja tiedotusta, uudistuksia ja päivityksiä on tulossa!

Kommentit

Hime
Tässä nyt ei selviäti olla huomioitu sitä että meidokahvilan arvonta systeemiä ei oltu ilmoitettu mitään missään. Se tuli täysin yllätyksenä kun ensin hoetaan että juu nettiin tulee kaikki varaukset! Joku parempi ratkaisu tähän koska olisi kiva päästä käymään meidokahvilassa tässä cosplay elämässä!
Teppo "Isperia" Suominen
Hei Hime!

Pyrimme ilmoittamaan ajanvarauksen muutoksesta kattavasti sekä sosiaalisten medioidemme, verkkosivujen, tapahtumanaikaisen tiedotuksen että ohjelmalehden kautta. On tietysti harmi että tieto on kuitenkin jäänyt saamatta, joten haluaisimme tiedustella mikä olisi sellainen viestintäkanava, jota kautta tieto voisi saavuttaa paremmin tulevaisuudessa?

Teppo 'Isperia' Suominen
Desucon
Hime
En tiedä. Niiltä jotka saivat tiedon niin voi kysyä heitä :3 he ovat niitä parempia cossaajia :)
Anonyymi
Meidokahvilan arvonnasta on tiedotettu ainakin 9.1. somessa ja sama tieto löyty myös meidokahvila-osiosta desun nettisivuilta… :0 eli ihan hyvin ennen conia on muutoksesta tiedotettu. Kannattaa aina muutenkin tsekata nettisivut kaiken kiinnostavan osalta ennen conia, just sen takia, jos esm some-tiedote on mennyt vahingossa ohi ja käytännöissä tms. on tullu muutoksia. =w=)b
Anonyymi
Eli teille sopivasti joitain parannustoiveita ei oteta huomioon ja lipunmyynnin trokariostoja ei edes mainita, vaikka se ongelman ydin olikin.
"Myös sosiaalisessa mediassa olemme pyrkineet viestimään paremmin ja enemmän, meillä oli esim. jouluna Instagramissa Kumikanan conivinkit -ohjeistusta ja Twitterviestintää läpi coniviikon ja conin. Vaikka markkinointi onnistui nähdäksemme erinomaisesti, isommat ongelmat on havaittu tapahtuman nettisivuissa." Ja sitten mokasitte meidokahvilan arpajais tiedoituksen.
Näillä meriiteillä en taputtais itseäni selkään vielä kovin kovaa, ellei tästä jäänyt kova pala kurkkuun.
Anonyymi
Minä kyllä sain tiedon arvonnasta jo ennen ensimmäistä conipäivää, ehkä se on nettisivujen sokkeloiden takia mennyt sulta ohi?
Anonyymi
Meidokahvilan arvonnasta on tiedotettu ainakin 9.1. somessa ja sama tieto löyty myös meidokahvila-osiosta desun nettisivuilta… :0 eli ihan hyvin ennen conia on muutoksesta tiedotettu. Kannattaa aina muutenkin tsekata nettisivut kaiken kiinnostavan osalta ennen conia, just sen takia, jos esm some-tiedote on mennyt vahingossa ohi ja käytännöissä tms. on tullu muutoksia. =w=)b
Hime
Hmm...jännällä tavalla on kyllä sitten mennyt ohi koska seuraan desua joka paikassa ja mitään tietoa ei ole ollut yhtään missään :) mutta hienoa että SINÄ olet saanut sen tiedon.nyt voidaan kaikki yhdessä nauraa miten tyhmä Hime oikeasti on~ onko nyt hyvä? ^^
Anonyymi
Ihme valitusta sinulta jälleen kerran. Asiasta oltiin kyllä ilmoitettu hyvissä ajoin, se näkyi selkeästi niin instassa kuin twitterissä ja maininta myös ohjelmalehdessä. Eli ihan oma moka.
Älä kiukuttelee kuin lapsi vaikka et päässyt meidokahvilaan syömään. Samoja herkkuja sai kyllä Lastusta muutenkin.
Itse tykkäsin arvonnasta erittäin paljon ja olin onnekas kaverien kanssa että myös päästiin lauantaina kahvilaan!
Hime
En mie sinne halunnut mennä syömään 😂 nähtävästi oman mielipiteensä jakaminen on kiukuttelua. Nyt sattuu niin kovasti. Tuhma Hime 🥰
Hime
Mitä itse tuut nuoleskelee asiasta? 😏
Anonyymi
Onko ennen conia luvattu kors k & ryu Q&A lähetys vielä tulossa?
Lähetin useita kysymyksiä ja innolla odotan josko edes muutamaan saisi kuulla artistien suusta kommenttia!
Anonyymi
Lippujen trokaukseen ei ajateltu puuttua? Jälleenmyynti 100€/lippu kannattaa joten botit ostavat loppuun heti. Oli määrä 5 tai 10 per tilaus.
Anonyymi
Ihanaa, kun annetaan palautetta aiheista, jotka ovat jääneet mietityttämään!♡
Jotta palautteesta saataisiin kaikin puolin mahdollisimman paljon hyötyä, on kuitenkin hyvä tiedostaa, ettei vikojen tokaiseminen tiuskien muiden nenille välttämättä auta, jos kyseessä on asia, jolle on jo viime kerran jälkeen tehty jotain, mutta ratkaisu ei omasta mielestä ole ollut oikea. Ehdota siis parempaa ratkaisuideaa, jos juuri Sinulle edeltävät ratkaisut eivät auttaneet.

On myös helppo huudella, mikä kaikki ärsyttää – ja varmastihan trokaus ärsyttää jokaista kävijää kuin järjestäjääkin, usko vain – vaan voiko mikään taho oikeasti ratkaista tämän ongelman? Ja toiseksi, kuuluuko se tapahtuman velvollisuuksiin?
Oli sitten kyseessä Desucon tai Flow tai vaikka kummin kaiman kissan koiran ristiäisrisse, ei tapahtumalla ole valtaa ulottua internetin joka kolkkaan vahtaamaan, jospa tämä IP tai tuo käyttäjä ovat mahdollisia pellejä ja myyvät lippuja Roope Ankan hinnoilla Tinderissä. Jos kuitenkin palautteen antajista huomattava osa toivoisi lippujen myynnin rajoitettavan vain yhteen per henkilö, voiko silläkään hävittää bottipeeloja? Uskon, että voidaan ainakin vaikeuttaa. Mutta samalla vaikeutetaan kunniakkaiden kävijöiden lipunryöstöä.
Vaan oletko Sinä, trokausvihainen69, se sankari, joka ratkaisee tämän iänikuisen ongelman?
Haastan jokaisen tähän skabaan! Lyökäämme vihaiset päämme yhteen ja tehkäämme yhdessä mahdottomasta mahdollista (jos mahdollista) ᕙ⁠(⁠ ͡⁠°⁠ ͜⁠ʖ⁠ ͡⁠°⁠)⁠ᕗ♡
Anonyymi
<i>"On myös helppo huudella, mikä kaikki ärsyttää – ja varmastihan trokaus ärsyttää jokaista kävijää kuin järjestäjääkin, usko vain – vaan voiko mikään taho oikeasti ratkaista tämän ongelman?"</i>
Voi, todella helposti. Tarvitaan vain että kaikki liput ovat henkilökohtaisia ja ne on ostettava henkilökohtaisesti omilla pankkitunnuksilla. Paikan päällä kun tsekataan ikärajat henkkareista tsekataan samalla että olet sama henkilö joka osti lipun. Trokaus loppuu seinään kun lippuja ei voi enää siirtää kellekään muulle millään keinolla.

PS. Eivät ne 10 minuutissa loppuneet vaan jo 60 sekuntia myynnin alkamisen jälkeen kaikki olivat jo menneet. Tiedän koska olen yksi rannalle jääneistä.
Anonyymi
Koska tapahtuma on k18, ja henkkarit tarkistetaan ovella, olisiko ideaa siinä että liput ovat nimellisiä ja lippuhun laitetaan nimi ennen maksua? Vaikeutetaan trokarien jälleenmyyntiä, ja jos ei pääse tapahtumaan, niin vain lipunmyynnin kautta voi vapauttaa oman ostoksen.
Hime
K-21 tai K-25 olisi myös sellaista mitä voisi kokeilla. Koska ( en yleistä) pandemian ajan uudet cossaajaat ovat lapsia jotka eivät tutki coni tieto tai ota selvää ikärajoista ( edellinen en yleistä)

Lähetä kommentti

Anonyymit kommentit eivät ole sallittuja tähän viestiin. Kirjaudu sisään!